A fájdalomcsillapításról

Kategória: Fejfájás-migrén 2016-06-27-11:21

A fejfájás enyhítésére leggyakrabban fájdalomcsillapítót használunk. Legnépszerűbb az acetylszalicilsav tartalmú Aspirin. Utána mindjárt a Paracetamol és az ibuprofent tartalmazó gyógyszerek következnek.

Teljesen érthető, ha valaki hirtelen jelentkező akut fejfájás esetén az azonnali hatás elérése érdekében fájdalomcsillapítóhoz nyúl.

Rendszeres és tartós szedése azonban egyetlen fájdalomcsillapítónak sem veszélytelen. És mivel ezek a fájdalomcsillapítók recept nélkül is kaphatók, hatásuk kikerül az orvosi ellenőrzés alól, ami újabb latens veszélyeket rejt magában.

Az acetylszalicilsav például a gyomor nyálkahártyáját támadja meg és kisebbfajta vérzést (mikrovérzést) idéz elő.  A Paracetamol esetében ez nem fordul elő, de ha egy nap 4 grammnál többet veszünk be belőle, májproblémák elé nézhetünk. Az Ibuprofen rendszeres és tartós használata a gyomrot és a beleket károsíthatja. Legújabb tudományos kutatások pedig kimutatták, hogy az Ibuprofen napi rendszerességű használata növeli a prosztatarák kialakulásának kockázatát.

E példák alapján könnyű belátni, hogy orvosi ellenőrzés nélkül nem ajánlott fájdalomcsillapítók szedése.

De mihez kezdjenek a migréntől szenvedők?  Nekik nem segítenek a klasszikus fájdalomcsillapítók. Számukra leggyakrabban triptán tartalmú gyógyszereket írnak fel.  A triptánok olyan anyagok, amelyek az agyban és a véredényekben a szerotonin receptorokra tudnak kapcsolódni és íly módon visszatartják azokat a jeleket, amelyek értágulatot idéznének elő, megakadályozva a fájdalom fellépését. (Alkalmazása ezért is csak a migrén kialakulása előtt hatásos!)

Ám mindenképpen ajánlott az orvosi felügyelet, EKG- és vérnyomás folyamatos ellenőrzése.

Triptánt nem érdemes alkalmazni tartós fejfájás, magas vérnyomás, máj- és vesefunkció-zavarok, szívproblémák, továbbá agyvérzés előfordulás esetén.

Triptán tartalmú gyógyszerek más érszűkítő gyógyszerekkel egy időben nem szedhetők.

Az adagot naponta csak egyszer szabad megismételni. Ha nem szűnik a fejfájás, további adag csak orvos engedélyével vehető be.

És ekkor még mindig csak a fájdalmat csillapítottuk, de nem szüntettük meg a fájdalom kiváltó okát!

A Dr. Losonczy magánklinika a mellékhatások nélküli azonnali fájdalomcsillapítás mellett az okok feltárására és megszüntetésére helyezi a hangsúlyt. Az okok megszüntetése létfontosságú a tartós fájdalommentes állapot eléréséhez. Forduljon hozzánk bizalommal, hogy segíthessünk. (Telefon: +36 20 216 0603; e-mail: info@dr-losonczy.hu)